Onze school biedt type 9-onderwijs aan kinderen van 6 tot 13 jaar. Type 9 richt zich op kinderen met een (ASS) autismespectrumstoornis (zonder verstandelijke beperking).
Voorwaarden
Bij kinderen met ASS zijn een van volgende problematieken vastgesteld:
- de autistische stoornis
- een pervasieve ontwikkelingsstoornis niet anders omschreven (PDD-NOS)


Doelstelling
Onze type 9-leerlingen willen we zoveel mogelijk aanleren dat zij zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren in het dagelijks leven. De nadruk ligt hierbij op verduidelijken. We werken volgens TEACCH-principes:
Verduidelijking in
- ruimte: Waar doe ik mijn taak?
blauw = individuele werktafel
rood = bij de leerkracht
paars = in de paarse ruimte
geel = buiten de klas
groen = vrijetijdshoek - tijd: Wanneer start en stopt de taak en hoe lang duurt deze
Verduidelijken door hulpmiddelen vb. timetimer en dagschema - activiteiten: Wat is mijn taak?
- benadering: visualisatie door individueel dagschema, foto’s, picto’s, voldoende groepsmomenten
Aanbod
- We kijken steeds naar de noden van het individuele kind en beiden een geïntegreerde werking, ASS-TEACCHwerking of geïndividualiseerde werking
- Werken vanuit de ontwikkelingsdoelen basisaanbod vastgelegd in een handelingsplan
- Een multidisciplinair team dat samen de beste aanpak per individu bepaalt
- Therapeutische ondersteuning van kinesisten, logopedisten, ergotherapeuten, BLIO, pedagogen en psychologe
- Communicatie met ouders, overleg i.v.m. aanpak of aanpassingen per kind
- Een welnessruimte met een actief en een passief gedeelte
- Speelleertuin: een aangeleerde spelactiviteit leren toepassen buiten de klas
- Groepsgebonden lessen zoals L.O., zwemmen… worden gestructureerd aangeboden
- Bij overprikkeling of stress-situaties is er aanbod van een rustruimte
Wat na type 9-lager onderwijs:
Na het type 9-onderwijs kunnen de kinderen doorstromen naar het gewoon secundair onderwijs of naar het buitengewoon secundair onderwijs.
